Tutorial: Bunga Organza

As Salam..seorang pembaca blog kiter bertanyakan bagaimana kite buat bunga organza mcm dalam n3 ‘bunga telur organza pink + purle’ sblm neh. Kite xla pandai buat bunga tp boleh la kite kongsi cikit cara2nya tp kite mintak maaf la sbb kite amik pic guna henpon cokia ja so kualiti pic amatlah kureng memuaskan. bhn2nyer pun mudah sesgt so xyah la kite taip kat sini eh🙂

1) gunting organza ikut saiz kowang nak… 7×7 ke 5×5 ke …ikut suka. lagik besar saiznyer lagik besou la bunganyer

2) lipat segi tiga mcm lam pic atas ni

3) amik ujung atas lipat  ke bwh

4) amik plak ujung yg bwh lipat ke atas..so jd cam segi tiga tecik ni mcm lam pic

5) kemudian jelujur kasar tp jgn matikan benang lps jelujur tu

6) sambung langkah 1 hingga 5, buat sebanyak 5 kelopak

7) bila dah cukup 5 kelopak tarik benang jelujur td sampai ketat

8) bila dah tarik, kelopak pon dah kedut2 rapat, tusuk ujung jarum ke kelopak pertama td, tarik rapat2 & matikan benang.

9) bl tarik rapat jd la mcm ni, betulkan kelopak dgn tgn bior kembang2 gitu

10) manik atau butang (M & M) kite ikat dgn dawai kalo nak jadikan bunga bertangkai la, senang nak cantum kat lidi  nnt

tadaaa…..dah siap

nota gedik2 =P

1) selain organza kain lain pon bleh guna juga

2) kalo buat brooch, gam je manik or butang tu, xperlu kai dawai

3) kalo saiz kain besar xsesuai buat 5 kelopak sbb biler dah cantum sumer antara kelopak nmpk terkangkang..eeeiii tidak la ‘sopan’ di situ…bunga kangkang…jd sila la tambah jd 7 kelopak …atau lebih

4) butang M & M adalah sesuai sbb xnmpk dawai dibwahnyer (kalo nak wat tangkai la kan…)

5) xmo guna butang or manik..bleh guna inti bunga utk tgh2nyer

6) 1 m organza yg berharga rm 4.80 (harga bergantung pd kualitinyer) kowang bleh dpt berpuluh2 kuntum bunga (bergantung pd saiz bunga jg la yer), so kosnyer murah kan? cm perlu rajin…lalalalala

*

*
*

selamat menorai yer…

333

2 thoughts on “Tutorial: Bunga Organza

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s