Acik…saya xde duit nak beli air…..

tarikh: 01/05/2012

jam: 7 pm

lokasi drama: pasar mlm taman dato senu

saksi kejadian: penjual sayur, penjual yong tau fu, penjual nasik goreng/nasik berlauk dan penunjung pasar malam yg sebok lalu lalang

tajuk drama: penagih simpati

duration: 2 menet

^

kisahnyer……

smlm ujan lebat mencurah2 sejak jam 4 ptg (lebih kurang la) mujur juga kite sempat blik ke rumah dihantar oleh anak2 saudara & cucu kenit kite tu kalo tak mmg lencun sblm sampai umah. Kebetulan pula mlm td ada pasar mlm, kite tggu ujan benti nak p psr mlm beli sayur utk jualan tp sgt la lmbtnyer ujan benti, kilat guruh petir usah ckp la…menggila memancor di dada langit, amat menakotkan kite…sob3 tp akhirnya kite pergi jg ke psr mlm stlh kite agak ujan akan benti tp dentuman2 yg menakotkan itu msh kedengaran cm tidak la sekuat sblm itu.

kite tiba di psr mlm dan terus mmbeli sayuran tp memikir hal yg lain kecuali nak cpt blik rumah, kite msh nmpk cahaya kilat di dada langit, blik rumah adalah 1 kelegaan. ketika kite sdg menunggu duit baki bayaran membeli sayur2an di pasar mlm, kite tlh didatangi seorg kanak2 pompuan yg pd kiraan kite umur dier lam lingkungan 8-9 tahun, agak comot, bertudung ‘3 saat’, berkulit itam manis si tampuk manggis. Dgn suara perlahan dier berkata ‘acik…saye xde duit nak beli air’. Dan sememangnya dompet kite msh blm berzip sbb nak mskkan baki bayaran td, maka kite mengambil wang RM 1, cukup utk beli secawan air di psr mlm, ml2 hengat nak kasik baki bayaran tu je tp pantas otak kite ‘marah’ ade ke patut baki bayaran bernilai 20 sen tu nak kasik udak tu beli air…bangang ke haper kite neh 20 sen mn cukup. Tanpa byk soal kite kasik dier RM 1 dgn ucapan terima kasih udak tu pon blah….

Hati kite terdetik nak hekot udak tu ke mn pergi, betulkah dier membeli air sbgmnn yg dier cakapkan td. Sebaik menerima baki bayaran kite lantas mengkuti udak tu hingga ke tepi deretan kedai, agak tersorak & terlindung dek kete2 van2 peniaga pasar mlm, kelihatan seorg lelaki tua berkemeja, berkain pelikat, berkopiah duduk bersandar di tp dinding, dlm samar cahaya lampu nmpk sgt rupa lelaki itu keletihan, pd pendapat kite lelaki itu adalah ayah udak pompuan itu, udak pompuan tu menghulorkan duit yg kite kasik td tetapi di tolak oleh lelaki tue itu. Maybe mereka adalah ‘peminta simpati’ yg kebiasaannya kite jmpa tp maybe mlm td rezeki mereka tiada kerana ujan yg turun mencurah2. Tapi…knp lelaki tersebut menolak duit yg dihulorkan itu?????

udak pompuan tu tunduk memandang duit yg kite bg sambil mendengar lelaki tue itu bercakap, ntah ape bijik butir percakapan itu tidaklah kite ketahuan. tetibe kite rs sayu sgt, bergenang air mata, hampir2 mencurah turun tp ku tahan jebat. Jd, sblm kite nanges kite cpt2 blah dr situ dan terus blik ke rumah. Sambil kite mengemas sayuran msk ke dlm peti sejuk, otak kite berkate2, nape ko xkasik lebih sikit, ko ni kedekut la, duit xbleh bwk msk kubur tau tak…. huh??? maaf, kite betol2 xterlintas utk kasik duit lebih, mmg laju je jemari montok kite menarik note singgit tu, mmg jemari montok ini menuju ke arah note singgit. Maaf, kite mmg xtau pon keadaan udak tu cmner. So, jgn la kate kite kedekut…

selalunyer…okeh2 SELALUNYER…kite besoukan urop sllnyer itu utk memberikan penekanan di situ, kite sgt sgt sgt sgt la jarangnyer membuat amal kebajikan. Jika kite berjalan di Jln TAR membeli belah & ternmpk org2 yg menjadi ‘peminta simpati’ ini kite jarang sekali menghulurkan sumbangan, kalo ade pon pd org yg menjual tisu…kite ambil 1 peket tisu kecil & berikan RM 1 tanpa mengambil baki w’pun si ‘peminta simpati’ menghulurkan bakinya dan cm pernah sekali kite memberikan bungkusan roti yg beraneka jenis yg kite beli di kedai roti di tgt bwh sogo pd sorang wanita yg memangku baby disamping yer ade budak kecil….HANYA SEKALI. tp makanan itu ditolak kerna pompuan itu mahukan duit, hanya sendiket pengemis je yg buat taktik membawa anak kecil menjadi ‘peminta simpati’ dan kite amat2 la tidak menyukainya, kecian udak2 kecil tu di dipergunakan…:( sob3

Org ramai selalu tertipu dgn golngan ‘peminta simpati ‘ spt ini…kalo bln posa lagik la ramai ntah dr mn dtgnya mereka. Inilah dunia….sandiwara dunia yg pelbagai, kalo lah setiap org yg menghadari perhimpunan HARAM BERSIH 3.0 tu dermakan RM 1 pd org2 yg kureng berkemampuan neh kan bagus la sgtnyer…huhuhuhu.

ok la, sblm kite melalut…kite nak stop la…mau sambung kerja tp ujan2 lebat gini best tido hahaha

~

dekat tp jauh…jauh tp dekat…

333

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s