Aku cuba menangani perasaan marah….

As Salam…huru hara emosi aku kblkgan neh…ntahlah, ujian Allah SWT sentiasa ada berat @ ringan pasti ada jln penyelesaiannyer. Hari ini, aku betoi2 xbleh tahan perasaan dan dgn penuh keriangan kegirangan mahluk2 SETAN BERTANDUK menguasai diri aku. Dgn selancar kasut roda berlampu meluncur laju ayat2 amarah ku pd client ***plz la..dier yg mulakan dulu, & ‘tucen’ aku plak xmo menjawab panggilan tel maka aku yg ke hambur…

Ya Allah, nipisnya kesabaran diri ku ini. Dgn penuh ‘kesopanan & kesusilaannyer’ aku meletak ganggang tepon , berdiri menggenggam tgn rapat, menarik nafas panjang, menghembus nafas perlahan2, menahan air mata dr berderai, mencapai botol air, melangkah sambil menundukkan muka turun ke pantry. Sampai di pantry air mata tumpuh jua..air mata menahan amarah yg menguasai diri di kala itu. Melangkah ke toilet, menangis sepuas hati…sob3….

Cara untuk menghilangkan sifat marah   jika terjadi pada diri kita.
1 – Ubah Posisi Kedudukan Anda
Rasulullah SAW bersabda: “Apabila salah seorang antara kamu marah,dan ketika itu ia dalam kedudukan berdiri, maka hendaklah ia duduk kerana hal itu akan menghilangkan marahnya dan kalau tidak, maka hendaklah ia berbaring.” (Riwayat Muslim)
2 – Berwuduk
Rasulullah SAW bersabda: “Marah itu datangnya daripada syaitan, dan syaitan itu diciptakan daripada api, sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air. Oleh itu, apabila salah seorang antara kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk.” (Hadis Riwayat Abi Daud)
3 – Minum air.
4 – Mendiamkan diri ketika marah.
5 – Berlindung kepada Allah daripada syaitan.
6 – Meluahkan perasaan dan masalah dalam keadaan, masa dan tempat sesuai.
7 – Sentiasa Berfikiran positif.
8 – Belajar menyampaikan kemarahan secara positif dan terhormat; mengelakkan daripada memekik atau bertindak garang.
9 – Bawa bertenang seperti menarik nafas.
10 – Senyum kerana senyuman mampu meredakan tekanan.
*** menangis lah jika perlu   * hahaha yg ni cara aku yg sll aku praktikkan  =P

Leave a Reply

