~Aku SeGaN + MaLu…..T.T

Last night aku, along, adek, liza & alang meluangkan masa utk mkn mlm bersama kwn kakak aku yg dtg dr Sabah. Aku & Along jemput mereka sekeluarga dr hotel koi 9 ++pm bw g mkn. Yg lain2 dah menunggu di kedai. Nama kakak tu Hamidah tp pggl Dang (maybe Dang Wangi agaknyer :P) Time g jemput tu, husband dier angkot 1 kotak besaou. Kak Dang kate buah tangan dr Sabah, bahagi2 utk famili sumer. Segan lak rasenyer…

Sampai je di kedai mkn, makanan dah ciap order…perghhh byknyer kakak (Alang) aku order…penuh meja. Ade kerang bakar, siakap 3 rasa, bawal sweet sour, kerabu pewot, ayam goreng halia, tomyam & kailan goreng ikan masin utk mkn 8 org. Tergugat aku kalo camneh ^.^

kitaorg mkn2 sambil borak2. Selesai je mkn, Alang pun nak g bayor, ye la dah janji kitaorg belanja org jauh dtg. Pastu aku tgk Alang cam de problem je ngan cashier tu. Biler Alang sampai kat kitaorg barulah kami sumer tau yg menu td tu telah pun dibayor oleh suami kak Dang (dier curi2 g bayor) Ptt la td dier bw anak g tandas pastu anak dah blik ke meja mkn laki dier lom balik lagik, aku hengat ‘memerot’. Aku rs malu & segan utk sekian kalinyer… T.T

Lam perjalanan ngantor diorg ke hotel. Kak Dang hulur 1 bungkusan plastik dier kate utk aku & dier sangka aku & along je yg dtg jumpa dier, xsangka plak yg lain pun ade sama (sbb aku je yg tel & msj dier wat temujanji..cewahhh..) jd yg lam bungkusan tu hanya aku je dpt . Sekali lagi aku rs segan & malu @.@ (mau pitam lak rasenyer) . Sblm htr ke hotel, Along bw pusing2 KL skjp.

Aku sibok toi time siang tu dgn kerja2 pack barang & tuan umah bw penyewa baru dtg tgk umah…jd aku xkuar utk beli buah tangan w’pun sememangnyer dah terlintas lam hati aku nak bg sesuatu. Betul2 rs malu yg teramat sgt…..T.T

Ateh nak blik KL esok, InsyaAllah sempat kot aku g cr sesuatu utk balas pemberian kak Dang. Berbalik kepada brg2 yg dier bg tu…lam bungkusan plastik tu adalah kain pasang (utk aku jer). Kemudian aku bk plak kotak besaou yg dier bg sblm tu…adeiii..segala mcm mak nenek ade…ikan bilis, udang kering..sumer produk hasil laut, maklumlah kat Sabah murah benda2 tu sumer. Baiknyer hati dier, gamaknyer org2 Sabah sumer cenggitu kot? berbudi bahasa😀

Aku msj Ateh (kakak aku di Sabah) bgtau pe jd mlm td. Ateh ckp dier lp nak bgtau aku perangai kak Dang mmg cenggitu sampaikan kalo Ateh g jmpa dier di Sandakan, Ateh xmo ckp pe2 ti terus dibelikannyer. Alahaiii….murah rezeki Kak Dang sekeluarga hendaknyer… Amin….

Kowang kira bape kali aku rs malu dlm 1 mlm?…..

*Moral of the story: Org berbudi, kite berbahasa, org memberi, kita merasa…rezeki jgn ditolak, musuh jgn di cari…jgn la lp membalas kebaikan org lain w’pun tidak di minta.

Leave a Reply

