~[J]alan2 perabih duit tabung famili :D

from 23rd december till 25th december 2009….famili trip to Cherating, Kuantan, Pahang. Famili vacation edisi ke bopa aku pun xhengat dah…byk sgt tempat yg famili aku p coti2 M’sia setiap tahun…tp sygnyer aku xp utk kali nih…de la prob kit. Tensen toi…😦

spt yg lps2 penyertaan adalah ahli yg sama, famili kak jidah (5), famili abg choy (4), famili ijan (3), famili kak pidah (2) n Ateh. Masih ada lagik famili aku nih tp kdg2 itut kdg2 xitut. Hehe…bizik2. Tiap2 bulan famili aku kumpul duit RM 20/perfamili…kalo yg bujang tu…RM20 gak. setahun kiranyer RM240 je. Xde berkira pe2…join or not, duit ttp kn bayor (duit tabung ni) duit ni gak la kitaorg wat bg pinjam kat ahli famili yg nak pinjam, pastu bayor balik tp xde faedah or bunga yg dikenakan😀. kalo duit lebih kitaorg simpan utk tahun seterusnyer, kalo kurang…pakat2 tambah. Duit tabung ni jugak la wat beli barang makanan, sewa hotel, duit tol n minyak kete…semua sekali. Time raya pun kitaorg still de tabung gak…cm lebih la , RM 100/perfamili (xkira la famili ko de bape org pun) yg bujang pun RM100/perkepala de rezeki lebih bg la lebih kan…duit ni utk meringankan beban tuan umah (hehehe…blik kg, sape yg tggl di kg la jd tuan umah) utk membeli keperluan hari raya, normally utk makanan (famili aku besor da…) termasuk la jugak utk kenuri arwah…hari raya mmg buatnyer kenuri nih tu lom kira bukan time raya..setahun bape kali famili aku wat kenuri pun aku xtau…sumer berkat rezeki melimpah, maka de ja la kenuri doa selamat nak wat.

Tahun ni percotian adalah ke Cherating n menginap di Legend Hotel n Resort kalo xsilap aku…konvoi 3 bijik kete yg ciap dgn bekalan makanan…pg2 lagik diorg dah masak gulai tempoyak udang (lapor la plak pewot aku nih) Daging rusa masak kicap dan beberapa lauk lain. Aku pun dah penuhkan bakul bekalan dgn roti, tuna, susu, gula, nescafe, pinggan mangkuk cawan sudu garfu…mcm2 de penuh bakul yg besar tu…utk diorg guna time coti…rutin aku tu mengemas bekalan ahakz….ni sbb tinggal di bilik hotel, kalo tggl di apartment lagik la penuh, piuk belanga dapur gas tecik, segala macam angkut kwang3….

Malam td aku dah serahkan duit tabung yg berjumlah….dot…dot…dot…tetttt….perghhh ribu2 tu, byk gak duit yg terkumpul sampai terlebih dr yg tercatit (every year cenggitu) duit mn dtg aku pun xtau hahahaha…..rezki Allah SWT bg, Alhamdulillah…..

skrg ni diorg dah pun bertolak ke Cherating. Hope diorg enjoy coti2 tu. Doa aku utk diorg semoga selamat pergi selamat kembali. Biarlah pergi cukup balik pun cukup. Xbertambah pun xper (means…segala mcm yg diorg soping ti) asal jgn ada yg kurang (org la…makanan yg dibawa sure kurang or abis terus…hehehe…) …biarlah segalanya selamat…Aminnn…

skrg yg perlu aku wat…tggu je pgglan tel or sms dr diorg…utk report perjalanan (perkara wajib bg famili aku…spy famili yg lain xrisau)

sekian…..

nntkan sambungannyer (kalo ade la…)

Leave a Reply

