~KuEh TiRaM

kueh ni aku wat ari sabtu jugak…aku wat utk penuhi tempahan org. Kalo xraya pun aku wat jugak…ye la aku jual dpt sikit duit banjer. Maklumlah kita nih manusia biasa, mcm2 nak…itu nak…ini nak…so…nak idup mewah ckit, keje keras la, kalo malas…nasib la. Mujur la aku nih tau gak wat kuih nih…tp AWAS jgn mkn byk sgt, kalori tggi ni…manis n de minyak. Sblah utara pggl kuih ni kuih lidah boya, kuih kapai terbang…ntah…itu yg aku dgr…tp famili aku pggl kuih tiram ja…

Image023 maaf…aku tingat nak amik pic biler sumer dah msk lam bks.

meh aku syer resepi…tp cara aku la…

bahan2:

1 kg tepung gandum

3 sudu besar Marjerin

1 biji telur ayam

air

sedikit garam

minyak utk menggoreng

sedikit tepung ubi yg telah dicampur dgn minyak masak…pekat2. Utk pelekat ja.

gula (kisar) utk ditabur bila kuih ciap

cara2nya:

1) campurkan tepung gandum, marjerin n telur. Gaul2kan sehingga sebati ngan tepung.

2) buat campuran air garam dan masukkan ke dalam tepung. Uli hingga masak/sebati.

3) bahagikan adunan tepung kepada ketulan kecil. sebesar penumbuk kot🙂

4) canai hingga leper dan sapukan adunan tepung ubi yg dicampur minyak. Kemudian gulungkan.

5) potong kecil2 gulungan tepung td. Dan canai nipis.

6) Gorengkan dalam minyak yg panas sampai keperangan.

7) angkat dan toskan minyak. Bl dah cejuk n minyak dah kurang. taburkan gula yg telah di kisar halus * gn gula kastor pun bleh.

8) sedia utk dimakan.

Rangup n cedap, kos pun murah. Simpan lam bekas kedap udara. Kalo nak mkn sendirik sllnya aku xtabur gula ciap2…belengas, sllnya nak mkn baru tabur gula.

~slmt mencuba ~

Leave a Reply

